Operational Excellence

Een managementfilosofie die zich richt op continue verbeteren in alle aspecten van de bedrijfsvoering van een organisatie.

1. Leiderschapscommitment

Operational Excellence vereist een sterk commitment van topleiders om een cultuur van continue verbetering te creëren. Leiders moeten duidelijke verwachtingen stellen en blijk geven van de bereidheid om de nodige tijd, middelen en moeite te investeren om Operational Excellence te bereiken. Leiders moeten ook het goede voorbeeld geven en actief betrokken zijn bij het verbeterproces.

2. Datagedreven Besluitvorming

Operational Excellence vereist datagestuurde besluitvorming om verbetermogelijkheden te identificeren, voortgang bij te houden en resultaten te meten. Organisaties moeten robuuste gegevensverzameling en -analysemogelijkheden hebben om de huidige stand van zaken te begrijpen en verbeterpunten te identificeren. Dit omvat het gebruik van key performance indicators (KPI's) om de voortgang bij te houden en succes te meten.

3. Continue verbeteren

Operational Excellence vereist een toewijding aan continue verbetering in alle aspecten van de activiteiten van de organisatie. Dit omvat het implementeren van gestructureerde verbeteringsmethodologieën, zoals Lean, Six Sigma of Kaizen, om verspilling te elimineren, variabiliteit te verminderen en processen te optimaliseren. Het omvat ook het aanmoedigen en in staat stellen van alle medewerkers om deel te nemen aan het verbeteringsproces, en om continu kansen voor verbetering te identificeren en te implementeren.

4. Medewerkersbetrokkenheid

Operational Excellence vereist een cultuur van medewerkersbetrokkenheid en empowerment. Dit houdt in dat werknemers de nodige training en hulpmiddelen krijgen om verbetermogelijkheden te identificeren en hen in staat stellen om veranderingen in hun werkprocessen aan te brengen. Organisaties moeten werknemers ook erkennen en belonen voor hun bijdragen aan het verbeteringsproces, en een omgeving creëren die samenwerking en teamwerk aanmoedigt.

Door zich op deze vier kernelementen te concentreren, kunnen organisaties een cultuur van operationele uitmuntendheid opbouwen die voortdurende verbetering en duurzaam succes stimuleert.

Digitale Transformatie
Strategie Executie